حد ترخص و استفتائات آن

ساخت وبلاگ

خارج شدن از حدّ ترخّص و بازگشت قبل از ظهر


س: حکم روزه مسافرى که صبح از وطن خارج شده و از حدّ ترخص گذشته و قبل از ظهر به وطن برمى‌گردد چگونه است؟
ج) اگر مفطرى را مرتکب نشده، بايد نيّت روزه کند و روزه‌اش صحيح است.

 

 

محدوده محاسبه مسافت شرعى


س: تقريباً پايان هر هفته در يكشنبه، همسرم و دو دخترم را به خارج از لندن به مدرسه‌اى مى‌برم جايى كه همسرم درس مى‌دهد و دخترانم درس مى‌خوانند. وطن من داخل لندن است. از خانه تا محدوده شهر لندن 5 /7 مايل است. ولى قبل از خارج شدن از محدوده شهر 5 /13 مايل ديگر دور شهر مى گرديم و سپس از محدوده شهر خارج مى شويم بعد از آن 5 /4 مايل بايد به سمت مقصد برويم و لذا از خانه تا محل مدرسه 5 /25 مايل مسير دارد. آيا نماز من در آنجا قصر است و يا بايد احتياطاً هم قصر و هم كامل بخوانم؟
ج) حرکت در داخل شهر لندن و يا خارج شهر در داخل محدوده ما بين شهر حد ترخص آن، جزو مسافت حساب نمى‌شود و مسافت 5 /4 مايل از محدوده شهر تا مقصد، مقدار مسافت شرعى نيست؛ بنابراين نماز شما تمام است.

 

اقتدا به اهل سنت در نماز قضا
س: جواز اقتدا به اهل سنت اختصاص به نماز ادا دارد يا در نماز قضا نيز مى‌توان اقتدا کرد؟
ج) قدر متيقّن جواز اقتدا، در نماز ادا است و صحّت اقتدا در نماز قضا محل اشکال بلکه منع است.

 

 

خروج از محل اقامت ده روز


س: آيا مى‌توانم از شهرى که در آن دانشجو هستم، بعد از اذان ظهر به وطنم كه شصت كيلومتر فاصله دارد بروم و قبل اذان صبح دوباره به محل تحصيلم بازگردم؟ آيا در اين فرض روزه من صحيح مى‌باشد؟
ج) در فرض سؤال، روزه آن روز صحيح است ولى بعد از رجوع بايد قصد اقامت ده روز نماييد تا روزه‌هاى بعدى شما صحيح باشد.

 

 

 

ترديد در قصد اقامت ده روز


س: اگر کسى نيت 10 روز کرد ولى مطمئن نيست که 10 روز مى‌ماند يا نه و نماز خود را کامل بخواند اگر مدت بقايش ده روز نشود آيا نمازهايش صحيح است؟
ج) موقع نيّت اقامت ده روز نبايد ترديد داشته باشد، چنانچه با عزم و اراده قصد اقامت ده روز کند و يک نماز چهار رکعتى بخواند اگر اتفاقاً پيش‌آمد که نتوانست بماند، هر چند روز بماند نماز تمام است يعنى قصد او تحقق پيدا کرده است.

 

 

سفر به عرفات بعد از قصد اقامت ده روز در مكه

س: عرفات شرفها الله تعالى در اثر توسعه شهر مكه قطعاً دون مسافت شرعى است به نظر حضرتعالى كسانى ‌كه در مكه معظمه قصد اقامت عشره كرده و سپس عازم عرفات مى‌شوند نمازشان قصر است يا تمام؟
ج) اگر قصد اقامت تمام ده روز را در خود مكه معظمه نموده پس از تحقق اقامت در مكه با رفتن به عرفات مسافر نمى‌شود.
 
 

قصد اقامت در وسط نماز

س: شخصی نيت نماز شکسته می‌کند ولی در نماز قصد اقامت ده روز می‌کند حال حکم اين نماز و نمازهای ديگر اين شخص چيست؟

ج) اگر مسافر به نيّت اين كه نماز را شكسته بخواند مشغول نماز شود و در بين نماز تصميم بگيرد كه ده روز يا بيشتر بماند بايد نماز را چهار ركعتى تمام نمايد.

 

 

 

 

 

احکام شرعی...
ما را در سایت احکام شرعی دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : مهدی آئین پرست ainparast بازدید : 2092 تاريخ : چهارشنبه 31 خرداد 1391 ساعت: 7:00