کاشت ناخن در کشور رواج پیدا کرده است. کسانی که به این کار مبادرت می ورزند هرکدام دلایلی برای انجام این عمل دارند. نداشتن ناخن و زیباتر شدن آن، از جمله این دلیل است
نظر مراجع درباره کاشت ناخن مصنوعی
برای عده ای از بانوان که در کاشتن ناخن تردید دارند، سوالاتی نظیر صحیح بودن غسل و وضو و هم چنین صحت انجام این عمل از نظر فقهی وجود دارد.
در زیر، نظر 5 تن از مراجع عظام تقلید در این باره را بخوانید.
آیت الله خامنه ای
سوال:
1- کاشت ناخن مصنوعى براى بانوان چه حکمى دارد؟
2-اگر کسى ناخن مصنوعى بکارد، براى وضو و غسلش چه باید بکند؟
بقیه در ادامه مطلب......................
احکام شرعی...برچسب : احکام شرعی, نویسنده : مهدی آئین پرست ainparast بازدید : 1959 تاريخ : جمعه 29 آذر 1392 ساعت: 1:06
برداشتن بخشى از بدن انسان زنده براى پیوند زدن در صورتى که قطع آن زیان مهمى داشته باشد مانند چشم و دست و امثال آنها جایز نیست، ولى اگر زیان مهمى نداشته باشد مانند قطعهاى از پوست یا نخاع یا یک کلیه در صورت سالم بودن کلیه دیگر با فرض رضایت صاحبش جایز است (اگر کودک یا دیوانه نباشد) وگرنه به هیچ وجه جایز نیست و هرگاه قطع آن جایز بود گرفتن پولى به ازاى آن نیز جایز است. حضرت آیة الله العظمی سیستانی (مد ظله العالی)
در این مقاله دو سوال شرعی را مطرح کرده و به پاسخ آن می پردازیم:
سوال: فروش کلیه چه حکمی دارد؟
فروش اعضای بدن؛ در صورتی که با رضایت شخص و غرض عقلایی همراه بوده و ضرر قابل توجهی برای بدن، نداشته باشد، اشکالی ندارد.
پاسخ مراجع عظام تقلید نسبت به این سۆال، چنین است:
حضرت آیة الله العظمی سیستانی (مد ظله العالی):
برداشتن بخشى از بدن انسان زنده براى پیوند زدن در صورتى که قطع آن زیان مهمى داشته باشد مانند چشم و دست و امثال آنها جایز نیست، ولى اگر زیان مهمى نداشته باشد مانند قطعهاى از پوست یا نخاع یا یک کلیه در صورت سالم بودن کلیه دیگر با فرض رضایت صاحبش جایز است (اگر کودک یا دیوانه نباشد) وگرنه به هیچ وجه جایز نیست و هرگاه قطع آن جایز بود گرفتن پولى به ازاى آن نیز جایز است.
برچسب : احکام فروش کلیه, نویسنده : مهدی آئین پرست ainparast بازدید : 1815 تاريخ : جمعه 29 آذر 1392 ساعت: 1:03
-نگاه کردن مرد به بدن زن نامحرم چه با قصد لذت و چه بدون آن حرام است و نگاه کردن به صورت و دستها اگر به قصد لذت باشد حرام است ولي اگر بدون قصد لذت باشد مانعي ندارد و نيز نگاه کردن زن به بدن مرد نامحرم حرام ميباشد و نگاه کردن به صورت و بدن و موي دختر نابالغ اگر به قصد لذت نباشد و به واسطه نگاه کردن هم انسان نترسد که به حرام بيفتد اشکال ندارد، ولي بنابر احتياط بايد جاهايي را که مثل ران و شکم معمولا ميپوشانند نگاه نکند.
2434 -اگر انسان بدون قصد لذت به صورت و دستهاي زنهاي اهل کتاب مثل زنهاي يهود و نصارا نگاه کند در صورتي که نترسد که به حرام بيفتد اشکال ندارد.
2435 -زن بايد بدن و موي خود را از مرد نامحرم بپوشاند بلکه احتياط واجب آن است که بدن و موي خود را از پسري هم که بالغ نشده ولي خوب و بد را ميفهمد و به حدي رسيده که مورد نظر شهواني است بپوشاند.
2436 -نگاه کردن به عورت ديگري حرام است اگر چه از پشتشيشه يا در آئينه يا آب صاف و مانند اينها باشد و احتياط واجب آن است که به عورت بچه مميز هم نگاه نکنند. ولي زن و شوهر ميتوانند به تمام بدن يکديگر نگاه کنند.
2437 -مرد و زني که با يکديگر محرمند اگر قصد لذت نداشته باشند ميتوانند غير از عورت به تمام بدن يکديگر نگاه کنند.
2438 -مرد نبايد با قصد لذت به بدن مرد ديگر نگاه کند و نگاه کردن زن هم به بدن زن ديگر با قصد لذت حرام است.
2439 -عکس برداشتن مرد از زن نامحرم حرام نيست، ولي اگر براي عکس برداشتن مجبور شود که حرام ديگري انجام دهد مثلا دست به بدن او بزند يا نظرش به صورت زينتشده او يا به ساير بدن او بيافتد، نبايد عکس او را بردارد.و اگر زن نامحرمي را بشناسد، در صورتي که آن زن متهتک نباشد نبايد به عکس او نگاه کند.
2440 -اگر در حال ناچاري زن بخواهد زن ديگر، يا مردي غير از شوهر خود را تنقيه کند، يا عورت او را آب بکشد بايد چيزي در دست کند که دست او به عورت نرسد و همچنين است اگر مرد بخواهد مرد ديگر ديگري، يا زني غير زن خود را تنقيه کند يا عورت او را آب بکشد
برچسب : احکام حجاب, نویسنده : مهدی آئین پرست ainparast بازدید : 2033 تاريخ : يکشنبه 3 شهريور 1392 ساعت: 4:22
برچسب : احکام رقص, نویسنده : مهدی آئین پرست ainparast بازدید : 2742 تاريخ : جمعه 1 شهريور 1392 ساعت: 23:40
برچسب : احکام از سایتهای دیگر, نویسنده : مهدی آئین پرست ainparast بازدید : 2008 تاريخ : پنجشنبه 3 مرداد 1392 ساعت: 5:33
برچسب : روزه مسافر و مطالب و احکام مربوط به آن, نویسنده : مهدی آئین پرست ainparast بازدید : 2285 تاريخ : دوشنبه 31 تير 1392 ساعت: 6:25
منبع:سایت احکام شرعی
برنامه روزه
1ـ روزه آن است كه انسان براى انجام فرمان خداوند(1) عالَم از اذان صبح تا مغرب از چيزهايى كه روزه را باطل مى كند و شرح آن بعداً گفته مى شود خوددارى نمايد (م 1626. 2ـ لازم نيست كه انسان نيّت روزه را از قلب خود بگذراند يا(2) مثلاً بگويد فردا را روزه مى گيرم , بلكه همين قدر كه (3) براى انجام فرمان خداوند عالَم از اذان صبح تا مغرب كارى كه روزه را باطل مى كند انجام ندهد كافى است . (و) براى (4) اينكه يقين كند تمام اين مدت را روزه بوده , بايد(5) مقدارى پيش از اذان صبح و مقدارى هم پس از مغرب از انجام كارى كه روزه را باطل مى كند خوددارى نمايد(6) (م 1627. 1ـ زنجانى : روزه آن است كه انسان براى خداوند متعال ... (پيش از: م 1559.
2ـ بهجت : يا به زبان جارى كند, مثلاً بگويد... (م 1266.
3ـ تبريزى : بلكه همين قدر كه بنا داشته باشد براى انجام فرمان خداوند عالم ... (م 1559.
4ـ بهجت : از اين قسمتِ مسأله به بعد در رسالهء ايشان ديده نشد (م 1266.
5ـ مكارم : بايد احتياطاً... (م 1317.
6ـ زنجانى : لازم نيست انسان نيّت روزه را به زبان آورد يا از قلب خود بگذراند, مثلاً در قلب خود بگويدفردا روزه مى گيرم قُربَةً اِلَى الله , بلكه همين قدر كه با قصد براى خداوند متعال از اذان صبح تا مغرب كارى كه روزه را باطل مى كند انجام ندهد كافى است (م 159.
قضا و كفّارهء روزه
اگر (كسى ) روزهء رمضان را عمداً(1) نگيرد, بايد قَضاى (2) آن را به جا آورد, و براى هر روز (كَفّاره (3) بدهد يعنى ) دو ماه روزه بگيرد, يا به شصت فقير طعام (= گندم و جو و مانند اينها) بدهد, يا يك بنده (= برده ) آزاد كند. و چنانچه تا رمضان آينده قضاى آن روزه را به جا نياورد,(4) براى هر روز نيز دادن يك مُدّ طعام (= تقريباً 750گرم گندم و جو و مانند اينها) لازم است (5) (م 1776. يادآورى
براى آشنايى بيشتر با احكام قضا و كفّارهء روزه به رسالهء توضيح المسائل مرجع تقليد خود مراجعه كنيد. والسلام
التماس دعا
1- زنجانى : بدون عذر نگيرد... (م 1719.
2ـ اگر كسى روزه را در وقت مخصوص آن نگيرد, بايد روز ديگرى به جاى آن , روزه بگيرد. و روزه اى كه پس از وقت مخصوص آن به جا آورده مى شود <روزه قَضا> نام دارد.
3ـ كَفّاره = كارى كه انسان براى جبران گناهش انجام مى دهد.
4ـ زنجانى : بنابر احتياط براى هر روز يك مُدّ ديگر طعام به فقير بدهد (م 1719.
5ـ بهجت و مكارم : اين مسأله در رسالهء آنان ديده نشد.
بقیه احکام روزه در ادامه مطلب..............
برچسب : احکام روزه,کامل, نویسنده : مهدی آئین پرست ainparast بازدید : 2504 تاريخ : دوشنبه 31 تير 1392 ساعت: 6:23
بعضی وقتا اتفاق می افته که موقع نماز خوندن مهرتون رو گم میکنین بچه ای بر میداره کسی با پاش اونو ازتون دور میکنه و ... حالا باید چکار کرد آیا اون چیزی که بیشتر افراد انجام میدهند درسته ؟ منظورم سجده بر ناخن دستشونه؟ واقعیت اینه که قطعا هیچ مرجع تقلیدی ناخن را بعنوان چیزی که سجده بر اون درسته بیان نکرده. اما وظیفه چیه؟
اول: اگر وقت نماز زیاده و میشه دوباره نماز خواند بدون قضا شدن باید نماز رو شکست و مهر برداشت و نماز خواند
دوم اگر وقت نماز تنگ است و دیگه فرصت نیست که نماز دوباره خوند و قضا میشه در این صورت باید این کارها رو انجام داد؛
در مرحله اول لباس انسان اگر از جنس پنبه و کتان است
در مرحله بعد پشت دست
و در مرحله بعد نگین انگشتری اگر ماده معدنی باشه مثل عقیق
حالا شما خودتون نظر مرجع تقلیدتون رو بخونین اما اول نظر امام رو خمینی رو بخونین بعد اگه تفاوتی بین نظر اما با نظر مرجعتون بوده اشاره شده
اگر بین نماز مهر خود را از دست بدهم برچه چیزی سجده کنم؟
جواب در ادامه مطلب................
برچسب : احکام سجده, نویسنده : مهدی آئین پرست ainparast بازدید : 2419 تاريخ : دوشنبه 16 ارديبهشت 1392 ساعت: 1:51
در این قسمت سایت مراجع را مشاهده می کنید که با کلیک روی هر سایت می توانید وارد سایت شوید.
"در ضمن باید یادآور شوم که منابع این وبلاگ همین سایتهای مراجع میباشد"
سایت آیت الله بهجت: www.bahjat.org
سایت آیت الله سیستانی: www.sistani.org
سایت آیت الله وحید خراسانی: www.vahid-khorasani.ir
سایت آیت الله مکارم شیرازی: www.makarem.ir
سایت آیت الله نوری همدانی: www.noorihamedani.com
سایت آیت الله صافی گلپایگانی: www.saafi.org
سایت آیت الله خامنه ای: www.wilayah.org
سایت آیت الله شاهرودی: www.shahroudi.com
احکام شرعی...برچسب : نویسنده : مهدی آئین پرست ainparast بازدید : 2140 تاريخ : دوشنبه 16 ارديبهشت 1392 ساعت: 1:47
الف. اساتید و دانشجویان، در صورتی که با قصد اقامت ده روز یا بیشتر، در محل درس و تدریس یا خوابگاه میمانند:
مراجع محترم تقلید: برای اینگونه افراد، نماز تمام و روزه صحیح است.
ملاحظه: در صورتی که تصمیم جدّی بر ماندن ده روز گرفته باشند و حداقل بعد از خواندن یک نماز چهار رکعتی، به دلیلی، تصمیم برگشت به وطن یا مسافرت دیگر داشته باشند، نماز و روزه آنها تا زمانی كه در محل اقامت هستند، کامل خواهد بود.
ب. اساتید و دانشجویان، در صورتی که کمتر از ده روز در محل درس و تدریس یا خوابگاه میمانند:
امام خمینی (ره): نماز شکسته است و روزه صحیح نیست. [مقلدان ایشان باید با توجه به فتوای مرجع تقلید زنده خود در مسأله بقاء بر میت، عمل کنند.]
آیتالله خامنهای: اساتید و دانشجویان بورسیه و مأمور به تحصیل اگر در کمتر از ده روز حداقل یک بار بین وطن و دانشگاه رفت و آمد داشته باشند، نمازشان در محل تحصیل و بین راه تمام و روزه شان صحیح است. [اما دیگر دانشجویان میتوانند در مسأله سفر تحصیلی به فتوای مجتهدی که نماز را تمام و روزه را صحیح میداند، عمل نمایند.]
آیات عظام بهجت (ره)، صافى، فاضل (ره) و نورى: اساتید و دانشجویان، اگر در کمتر از ده روز، حداقل یک بار، بین وطن و دانشگاه رفت و آمد داشته باشند و این وضعیت، تا مدتى ادامه داشته باشد [حداقل حدود سه ماه] كثیرالسفر محسوب میشوند و نمازشان در محل تحصیل و بین راه تمام و روزه صحیح است.
آیتالله مکارم:
1. کسانى که حداقل سه روز در هفته در رفت و آمد باشند و این برنامه حداقل دو ماه ادامه مییابد، كثیرالسفر محسوب میشوند و نمازشان در محل تحصیل و بین راه تمام و روزه شان صحیح است.
برچسب : احکام دانشجویان, نویسنده : مهدی آئین پرست ainparast بازدید : 1798 تاريخ : دوشنبه 16 ارديبهشت 1392 ساعت: 1:46