احکام شرعی

ساخت وبلاگ

اطاعت زن از شوهر

 

176. اطاعت زن از شوهر در چه امورى واجب نيست؟      ج. فقط در امر استمتاعات و خروج از منزل واجب است.

 محدوده اطاعت از شوهر

177. آيا اطاعت از شوهر در تمام امور حلال و شرعى واجب است يا فقط در مسايل مربوط به تمكين و مقاربت محدود مى شود؟

 

ج. زنى كه عقد دايم شده، نبايد بدون اجازه شوهر از خانه بيرون رود و بايد خود را براى هر لذتى كه او مى خواهد تسليم نمايد و بدون عذر شرعى از نزديكى كردن او جلوگيرى نكند.

 گذشتن زن از حقوق خود

178. در صورتى كه در عقد ازدواج دايم، زوجه از حقوق خود تنازل كند (از حق مضاجعت، حق قسم، نفقه و ارث رفع يد كند)، آيا ازدواج صحيح است؟ ج. اگر شرط فقط گذشتن از حق باشد نه شرط عدم استحقاق، عقد و شرط صحيح است وگرنه فقط عقد صحيح است.

 

نشوز زن

179. عدم اطاعت زن از مرد در چه مواردى نشوز محسوب مى گردد؟ در غير اين موارد آيا زن حق گرفتن نفقه را دارد؟ ج. عدم اطاعت زن در مورد بيرون رفتن از خانه و بهره جنسى مرد از او نشوز محسوب شده و زن گناه كار است و حق غذا، لباس، منزل و هم خوابى ندارد؛ ولى مهر او از بين نمى رود.

بقیه در ادامه مطلب......................

احکام شرعی...
ما را در سایت احکام شرعی دنبال می کنید

برچسب : احکام زناشویی, نویسنده : مهدی آئین پرست ainparast بازدید : 2347 تاريخ : چهارشنبه 30 اسفند 1391 ساعت: 2:50


 نماز خواندن بدون چادر چه حکمی دارد ؟ و نمازهایی که تابحال بدون چادر    خوانده ایم درست است یا خیر ؟

پاسخ – خانم ها بادیبا حجاب نماز بخوانند ولی حجاب ها تفاوت دارد . خانم باید در حال نماز تمام بدنش پوشیده باشد ، اگر صورت ، دستها و پاها تا مچ باز باشد و نامحرمی هم نباشد اشکالی ندارد . بسیاری از فقها می گویند که اگر نامحرم باشد باید پاها را هم بپوشانند اما نفرموده اند که حتما باید چادر باشد البته چادر حجاب برتر است . اگر خانمی با لباس گشادی که کامل باشد و بدون چادرنماز بخواند نمازش صحیح است . اگر لباسی که فرد پوشیده شرایط لباس نمازگزار را دارد و حجاب نماز را هم دارد این اشکالی ندارد اما اگر با چادر نماز خوانده بشود بهتر است .معمولا خانواده های نمازخوان و متدین چادر مخصوص نماز دارند که سفید است که رنگ سفید هم توصیه شده است .
 

 ورق بازی برای سرگرمی چه حکمی دارد ؟

پاسخ – اگر منظور شما پاسور یا ورق های قمار بازی است که متداول است که قماربازها با آن قمار بازی می کنند ، برای سرگرمی هم حرام است . باید این ابزار و وسایل جمع بشود . الان این قدر وسایل بازی و سرگرمی و ورزش هست که نیازی نیست که افراد سراغ وسایل ابزاری بروند که دیگران با آن مرتکب حرام می شوند . وسیله ی کار حرام را شارع مقدس نمی پسندد که افراد از آن استفاده بکنند. حالا اگر وسیله ی قماربازی نیست یا اگر سابق بوده الان شما مطمئن هستید که دیگر وسایل قمار بازی نیست ، در این فرض بسیاری از فقها می فرمایند که اگر برای سرگرمی باشد و بُرد و باختی در بین نباشد  اشکالی ندارد .
 بازی کردن با پاسور بدون اینکه قمار باشد برای سرگرمی چه حکمی دارد؟
پاسخ – همه ی شما می دانید که یکی از کارهای حرام بزرگ در اسلام، بازی با ابزار و وسایل قمار است ،  چه برای سرگرمی و چه برای برد و باخت باشد . استفاده از ابزار قمار فرقی نمی کند که برد و باخت مالی در آن باشد یا نباشد . آن چیزی که گفته اند بازی با آن در صورتی که برد و باخت در کار نباشد اشکالی ندارد ، استفاده و بازی با ابزار غیر قمار مانند فوتبال بازی کردن است . مثلاً دو تیم است و با هم فوتبال بازی می کنند در صورتی که برد و باخت نباشد جایز است . در آن هم اگر برد و باخت مالی باشد جایز نیست . ولی استفاده از ابزار قمار فرقی      نمی کند. بازی با ابزار قمار حرام است ، چه برای سرگرمی باشد و چه برد و باخت مالی. پاسور نیز تا به حال معروف و مشهور بوده که از ابزار قمار به حساب می آید . اگر یک زمانی شخص مکلف یقین کند که پاسور دیگر جزو ابزار و وسایل قمار نیست ، بازی با آن حکم بازی فوتبال را پیدا می کند . اما آیا واقعاً چنین اطمینان و یقینی برای شما پیدا شده یا می شود. این دیگر مربوط به خود شما است و واگذار به شما می شود . بدانید که ما در برابر خدای بزرگ می خواهیم ادای تکلیف کنیم و پاسخگو باشیم . بنابراین اگر توانستید به چنین یقین و اطمینانی برسید مانعی ندارد.

  شرط بندی برای فوتبال چه حکمی دارد ؟
پاسخ – اگر فوتبال بازی می کنند که تیم برنده از تیم بازنده چیزی بگیرد این حرام است . اگر دو نفر می نشینند و پیش بینی می کنند که کدام تیم برنده می شود و شرط بندی می کنند و کسی که پیش بینی اش درست درآمد شیرینی یا پولی از دیگری بگیرد ، این هم حرام است . اگر فدراسیون یا نهادی یا فرد ثالثی بگوید که پیش بینی بکنید که کدام تیم برنده     می شود و به کسانی که پیش بینی درست کرده اند جایزه ای بدهد ،این درست است و برد و باخت نیست  .
آیا شرکت در نتایج فوتبال که جایزه هم دارد قمار است ؟
پاسخ – گاهی در مسابقات می گویند که پیش بینی کنید که کدام تیم برنده می شوند و جایزه هم می گذارند .این قماربازی حرام نیست زیرا در قمار بازی برنده از بازنده چیزی می گیرد. ولی در این مسابقات اصلا افراد همدیگر را نمی شناسند و فرد حقیقی یا حقوقی ثالث ،جایزه می دهد . پس این کار حرام یا مکروه نیست .

 آیا بازی کردن با وسایل قمار برای سرگرمی بدون برد و باخت حرام است ؟
پاسخ – به فتوای اکثر فقها این کار حرام است .  

احکام شرعی...
ما را در سایت احکام شرعی دنبال می کنید

برچسب : احکام قمار بازی, نویسنده : مهدی آئین پرست ainparast بازدید : 2190 تاريخ : شنبه 19 اسفند 1391 ساعت: 1:19


آیا رقصیدن یا دست زدن در مجلس زنانه گناه دارد یا خیر؟
پاسخ – اگر این دو با هم و همراه با موسیقی باشد، یعنی مجلس تبدیل به مجلس عیش و نوش و لهو و لعب شود اشکال دارد، به این معنا است که حرام است . گاهی اوقات ما می گوییم اشکال دارد و بعضی از اوقات نیز می گوییم جایز نیست . در این مواقع برخی از افراد می گویند : شما گفتید جایز نیست نگفتید که حرام است . جایز نیست در مورد کارها و فعل مکلف یعنی حرام است. اینجا هم وقتی که می گوییم اشکال دارد مقصود این است که حرام است . اما اگر در آن حد نبود ، چون حکم رقص از دست زدن جدا است . اکثر فقها می گویند که در مجلس زنانه رقص حرام است اما بعضی از فقها گفته اند اگر مختصر باشد ، نامحرم و مردی نیز در مجلس زنانه حضور نداشته باشد و مجلس نیز به مجلس رقص تبدیل نشود اشکالی ندارد . اما اکثر فقها گفته اند که بجز رقص زن و شوهر برای یکدیگر بقیه ی آنها حرام است .  در مورد کف زدن اگر این کف زدن موزون نباشد که تبدیل به مجلس عیش و نوش شود، مقصود از موزون این است که همراه با آهنگ حرام باشد، حتی ممکن است یک شعری نیز همراه با آن بخوانند و کف بزنند . مثلاً الان در برخی از مراسم میلاد و مراسم مذهبی همراه با خوانندگی کف هم می زنند در این حد برخی از فقها گفته اند که اشکالی ندارد .
49– گرفتن شاد باش در مراسم عروسی و خرج کردن آن چه حکمی دارد ؟
پاسخ – شادباش یا مخفف آن شاباش حرام است زیرا مرسوم است که به افرادی که در مجالس می رقصند شاباش می دهند این دو فرض دارد یا مزد یک کاری است یا هدیه است . مثلا اگر شخصی در مجلسی عده ای را خندانده است یا کار دیگری کرده است اگر آن کار حرام باشد نه می توان به او مزد داد و نه می توان بابت کارش به او هدیه ای داد . هر دو عنوان از نظر حکم فرقی نمی کند . یک وقت کارش حرام خلاف شرع نیست . مثلا مطلبی را خوانده که بد نبوده و خوب هم خوانده است خلاف شرع هم نبوده و غناء هم نبوده است یا طنزی گفته و مجلس را شاد کرده که به او مزد یا هدیه می دهیم که این اشکالی ندارد . اما اگر با مطالب حرام یا رقص حرام مجلس را شاد کرده باشد ، شادباش دادن چه بعنوان مزد یا هدیه حرام است و افراد باید از آن پرهیز کنند . حالا ممکن است که بپرسند شادباش دادن حرام است یا گرفتن آن ؟ اگر شادباش حرام باشد گرفتنش هم حرام است . یعنی ما         نمی توانیم به فردی که کار حرامی انجام می دهد مزد یا هدیه بدهیم و او هم نمی تواند آنرا بگیرد . استفاده ی آن جایز نیست و حرام است .

بقیه در ادامه مطلب...................

احکام شرعی...
ما را در سایت احکام شرعی دنبال می کنید

برچسب : احکام موسیقی, نویسنده : مهدی آئین پرست ainparast بازدید : 1947 تاريخ : شنبه 19 اسفند 1391 ساعت: 1:16

مسأله 981: نجس كردن زمين، سقف، بام و طرف داخل ديوار مسجد حرام است. و هر كسى بفهمد نجس شده، بايد فوراً نجاست آن را برطرف كند. و بنابر احتياط واجب طرف بيرون ديوار مسجد را نيز نجس نكنند و اگر نجس شود، نجاستش را برطرف نمايند.

مسأله 982: اگر نتواند مسجد را تطهير نمايد، يا كمك لازم داشته باشد و پيدا نكند، تطهير مسجد بر او واجب نيست، ولى بنابر احتياط واجب، بايد به كسى كه مى تواند تطهير كند اطّلاع دهد.

مسأله 983: اگر جايى از مسجد نجس شود كه تطهير آن بدون كندن ممكن نيست، بايد آنجا را بكنند. و اگر تطهير آن متوقّف باشد بر خراب كردن مقدار كمى از آن، جايز است آن مقدار كم را خراب نمايند و اگر چيزى مانند آجر مسجد، نجس شود در صورتى كه ممكن باشد، بايد بعد از آب كشيدن، به جاى اوّلش بگذارند.

مسأله 984: اگر مسجدى را غصب كنند و به جاى آن خانه و مانند آن بسازند يا طورى خراب شود كه نماز خواندن در آن ممكن نباشد، بنابر احتياط نجس كردن آن حرام و تطهير آن واجب است. مگر از مسجد بودن به كلّى خارج شود، در اين صورت احكام مسجد را ندارد.

مسأله 985: نجس كردن حرم امامان(عليهم السلام) حرام است و چنانچه نجس شود، تطهير آن واجب مى باشد.

مسأله 986: اگر حصير مسجد نجس شود، بايد آن را آب كشيد، ولى اگر با آب كشيدن خراب مى شود و بريدن جاى نجس بهتر است، بايد آن را بريد.

مسأله 987: بردن عين نجس، مانند خون در مسجد، اگر بى احترامى به مسجد باشد حرام است، بلكه بنابر احتياط مستحب اگر بى احترامى نيز نباشد، عين نجس را در مسجد نبرند، ولى بردن چيزى كه نجس شده، در صورتى حرام است كه بى احترامى به مسجد باشد.

مسأله 988: اگر مسجد را براى روضه خوانى، چادر بزنند و فرش كنند و سياهى بكوبند و اسباب چاى در آن ببرند، در صورتى كه اين كارها به مسجد ضرر نرساند و مانع نماز خواندن نشود، اشكال ندارد.

مسأله 989: بنابر احتياط نبايد مسجد را به طلا زينت نمود، ولى نسبت به حرم امامان معصوم(عليهم السلام) اشكال ندارد. و بنابر احتياط، نبايد عكس مجسمه روح دار باشد امّا چيزهايى مانند گل و بوته مكروه است.

مسأله 990: اگر مسجد خراب شود، نمى توان آن را فروخت، يا داخل ملك و جاده نمود.

مسأله 991: فروختن در، پنجره و چيزهاى ديگر مسجد، حرام است و اگر مسجد خراب شود، بايد آن را با اذن متولى شرعى صرف تعمير همان مسجد كنند و چنانچه به درد آن مسجد نخورد، بايد در مسجد ديگرى مصرف شود، ولى اگر براى مسجدهاى ديگر نيز مفيد نباشد، مى توانند آن را بفروشند و پول آن را اگر ممكن است، صرف تعمير همان مسجد كنند وگرنه براى تعمير مسجد ديگرى مصرف نمايند.

مسأله 992: ساختن مسجد و تعمير مسجدى كه نزديك به خرابى مى باشد، مستحب است و اگر مسجد طورى خراب شود كه تعمير آن ممكن نباشد، مى توانند آن را خراب كنند و دوباره بسازند، بلكه مى توانند مسجدى را كه خراب نشده، براى توسعه و احتياج مردم خراب كنند و بزرگتر بسازند.
اذان و اقامه

مسأله 993: تميز كردن مسجد و روشن كردن چراغ در آن مستحب است و كسى كه مى خواهد مسجد برود مستحب است، خود را خوشبو كند، لباس پاكيزه و قيمتى بپوشد، ته كفش خود را بررسى نمايد كه نجاستى، به آن نباشد، و موقع داخل شدن به مسجد، اوّل پاى راست و هنگام بيرون آمدن، اوّل پاى چپ را بگذارد و همچنين مستحب است، از همه زودتر به مسجد آيد و از همه ديرتر، از مسجد بيرون رود.

مسأله 994: وقتى انسان وارد مسجد مى شود، مستحب است دو ركعت نماز، به قصد تحيّت و احترام مسجد بخواند و اگر نماز واجب يا مستحب ديگرى نيز بخواند، كافى است.

مسأله 995: خوابيدن در مسجد اگر ناچار نباشد، صحبت كردن در مورد كارهاى دنيا، مشغول صنعت شدن و خواندن شعرى كه نصيحت و مانند آن نباشد مكروه است. و همچنين مكروه است آب دهان، بينى و اخلاط سينه را، در مسجد بيندازد، يا گمشده اى را طلب كند و يا صداى خود را بلند نمايند، اما بلند كردن صدا براى اذان مانعى ندارد.

مسأله 996: راه دادن بچّه و ديوانه به مسجد مكروه است و كسى كه پياز، سير و مانند آن خورده كه بوى دهانش، مردم را اذيت مى كند، مكروه است به مسجد برود.

احکام شرعی...
ما را در سایت احکام شرعی دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : مهدی آئین پرست ainparast بازدید : 1617 تاريخ : يکشنبه 6 اسفند 1391 ساعت: 19:58

مسأله ۲۵۶۲ ـ مردى كه زن خودرا طلاق مى دهد باید بالغ باشد ـ هر چند صحّت طلاق پسر ده ساله خالى از وجه نیست ولى باید مراعات احتیاط شود ـ و عاقل باشد، و به اختیار خود طلاق دهد، و اگر او را مجبور كنند كه زنش را طلاق دهد طلاق باطل است، و نیز باید قصد طلاق داشته باشد، پس اگر صیغه طلاق را مثلا به شوخى بگوید، صحیح نیست.

مسأله ۲۵۶۳ ـ زن باید در وقت طلاق از خون حیض و نفاس پاك باشد، و شوهرش در آن پاكى با او نزدیكى نكرده باشد، و تفصیل این دو شرط در مسائل آینده خواهد آمد.

مسأله ۲۵۶۴ ـ طلاق دادن زن در حال حیض یا نفاس در سه صورت صحیح است:

(اوّل) آن كه شوهرش بعد از ازدواج با او نزدیكى نكرده باشد.

(دوم) معلوم باشد آبستن است، و اگر معلوم نباشد و شوهر در حال حیض طلاقش بدهد، بعد بفهمد آبستن بوده، احتیاط واجب آن است كه دوباره او را طلاق دهد.

(سوم) مرد به واسطه غایب بودن یا مانند آن نتواند بفهمد كه زن از خون حیض و نفاس پاك است یا نه.

بقیه در ادامه مطلب.........................

احکام شرعی...
ما را در سایت احکام شرعی دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : مهدی آئین پرست ainparast بازدید : 4026 تاريخ : چهارشنبه 4 بهمن 1391 ساعت: 23:16

*ترشحات زرد رنگ بین دو دوره عادت ماهانه
[1] سؤال: حکم ترشحات زرد رنگی که در فاصله دو عادت ماهانه می بینیم چیست؟ آیا این ترشحات باعث نجس شدن لباس هم می شوند؟
پاسخ: نجس نمی شود مگر خون باشد که حکم استحاضه دارد.
*حکم خون دیدن بعد از یائسگی
[2] سؤال: من حدود 12 سال است که دوران یائسگی را پشت سر گذاشته ام و دچار عادت ماهانه نمیشوم یعنی می توانم به طور کامل نماز بخوانم. اما طی 2 سال اخیر توسط یک پزشک متخصص زنان دارویی به من تجویز شده که اینک با نظر همان پزشک اقدام به قطع تدریجی دارو کردم که دارو هنوز تمام نشده ولی من دچار عادت ماهانه شدم که هم اکنون حدودا 1 هفته است که ادامه دارد اکنون خواهشمند است که راهنمایی بفرمائید که ایا نماز خواندن بر من واجب است یا خیر؟ و اگر نماز بر من واجب نیست بعد از چه مدتی باید نماز بخوانم؟ ایا با همین وضع می توانم نماز بخوانم؟
پاسخ: این خون حکم استحاضه را دارد و شما باید اعمال زن مستحاضه را انجام دهید و عباداتتان را بجا آورید.
بقیه در ادامه مطلب.......................

احکام شرعی...
ما را در سایت احکام شرعی دنبال می کنید

برچسب : احکام مخصوص زنان, نویسنده : مهدی آئین پرست ainparast بازدید : 6513 تاريخ : چهارشنبه 27 دی 1391 ساعت: 23:06

 

نماز آیات
نماز آیات به واسطه چهار چیز واجب می شود:
اول: گرفتن خورشید.
دوم: گرفتن ماه،‌ اگر چه کمی از آن ها گرفته شود و کسی هم از آن نترسد.
سوم: زلزله،‌ اگر چه کسی هم نترسد.
چهارم: رعد و برق و بادهای سیاه و سرخ و مانند این ها، در صورتی که بیشتر مردم بترسند.
دستور نماز آیات
نماز آیات دو رکعت است و در هر رکعت، پنج رکوع دارد و دستور آن این است که انسان بعد از نیت، تکبیر بگوید و یک حمد و یک سوره تمام بخواند و به رکوع رود و سر از رکوع بردارد، دوباره یک حمد و یک سوره بخواند و به رکوع رود،‌ تا پنج مرتبه و بعد از بلند شدن از رکوع پنجم، دو سجده نماید و برخیزد و رکعت دوم را هم مثل رکعت اول به جا آورد و تشهد بخواند و سلام دهد.
در نماز آیات، ممکن است انسان بعد از نیت و تکبیر و خواندن حمد، آیه های یک سوره را پنج قسمت کند و یک آیه یا بیش تر از آن را بخواند و به رکوع رود و برخیزد و بدون این که حمد بخواند، قسمت دوم از همان سوره را بخواند و به رکوع رود و همین طور تا پیش از رکوع پنجم، سوره را تمام نماید و بعد از آن به رکوع رود و دو سجده کند و رکعت دوم را به همین دستور انجام دهد و نماز را تمام نماید.

بقیه در ادامه مطلب................

احکام شرعی...
ما را در سایت احکام شرعی دنبال می کنید

برچسب : احکام نماز, احکام کلی, نویسنده : مهدی آئین پرست ainparast بازدید : 2253 تاريخ : جمعه 22 دی 1391 ساعت: 5:22

نماز

س 711: نماز آيات چيست و علت شرعى وجوب آن کدام است؟

ج: نماز آيات دو رکعت است که هر رکعت آن پنج رکوع و دو سجده دارد و اسباب شرعى وجوب آن عبارت است از: کسوف خورشيد و خسوف ماه، اگر چه مقدار کمى از آنها گرفته شود؛ زلزله و هر حادثه غيرعادى که باعث ترس بيشتر مردم شود مانند بادهاى سياه يا سرخ و يا زرد که غيرعادى باشند؛ تاريکى شديد، فرو رفتن زمين و ريختن کوه، صيحه آسمانى و آتشى که گاهى در آسمان ظاهر مى‏شود. در غير از کسوف و خسوف و زلزله، بايد آن حادثه موجب ترس و وحشت بيشتر مردم شود، و حادثه‏اى که ترس آور نباشد و يا موجب ترس و وحشت افراد نادرى گردد، اعتبار ندارد.

س 712: نماز آيات چگونه بايد خوانده شود؟

ج: به چند صورت مى‏توان آن را بجا آورد:
صورت اول: بعد از نيت و تکبيرة الاحرام، حمد و سوره خوانده شود و به رکوع برود، سپس سر از رکوع برداشته و دوباره حمد و سوره را بخواند و به رکوع رود و باز سر از رکوع بردارد و حمد و سوره بخواند و به رکوع رود و سپس سر از رکوع بردارد و همين طور ادامه دهد تا يک رکعت پنج رکوعى که قبل از هر رکوعى حمد و سوره خوانده است انجام دهد، سپس به سجده رفته و دو سجده نمايد و بعد براى رکعت دوم قيام کند و مانند رکعت اول انجام دهد و دو سجده را بجا آورد و بعد از آن تشهد بخواند و سلام دهد.
صورت دوم: بعد از نيت و تکبيرةالاحرام، حمد و يک آيه (البته احتساب بسم‌الله به عنوان يک آيه خلاف احتياط است) از سوره‏اى را قرائت کرده و رکوع کند، سپس سر از رکوع بردارد و آيه ديگرى از آن سوره را بخواند و به رکوع رود، و بعد سر از رکوع برداشته و آيه ديگرى از همان سوره را قرائت نمايد و همين طور تا رکوع پنجم ادامه دهد تا سوره‏اى که پيش از هر رکوع، يک آيه از آن را قرائت کرده، قبل از رکوع آخر تمام شود. سپس رکوع پنجم را بجا آورد و به سجده رود، و پس از اتمام دو سجده، براى رکعت دوم قيام نمايد و حمد و آيه‏اى از يک سوره را بخواند و به رکوع برود و همين طور مانند رکعت اول ادامه دهد تا تشهد بخواند و سلام دهد و چنانچه بخواهد براى هر رکوعى به يک آيه از سوره‏اى اکتفا کند، نبايد سوره حمد را بيش از يک مرتبه در اول آن رکعت بخواند.

بقیه در ادامه مطلب...................

احکام شرعی...
ما را در سایت احکام شرعی دنبال می کنید

برچسب : احکام نماز,نماز آیات, نویسنده : مهدی آئین پرست ainparast بازدید : 1779 تاريخ : جمعه 22 دی 1391 ساعت: 5:17

در این قسمت سایت مراجع را مشاهده می کنید که با کلیک روی هر سایت می توانید وارد سایت شوید.

"در ضمن باید یادآور شوم که منابع این وبلاگ همین سایتهای مراجع میباشد"

سایت آیت الله بهجت:                                                  www.bahjat.org   

سایت آیت الله سیستانی:                                              www.sistani.org

سایت آیت الله وحید خراسانی:                            www.vahid-khorasani.ir     

سایت آیت الله مکارم شیرازی:                                      www.makarem.ir

سایت آیت الله نوری همدانی:                          www.noorihamedani.com

سایت آیت الله صافی گلپایگانی:                                         www.saafi.org 

سایت آیت الله خامنه ای:                                            www.wilayah.org

سایت آیت الله شاهرودی:                                          www.shahroudi.com


احکام شرعی...
ما را در سایت احکام شرعی دنبال می کنید

برچسب : مرجع تقلید, نویسنده : مهدی آئین پرست ainparast بازدید : 1437 تاريخ : يکشنبه 10 دی 1391 ساعت: 1:53

س ٢٦٦ : آیا خون پاک است؟
 ج: اگر از حیوانی‌ باشد که خون جهنده دارد، نجس است.
  س ٢٦٧ : آیا خونی‌ که بر اثر کوبیدن شدید سر به دیوار در عزای‌ امام حسین(ع)جاری‌ و به سر و صورت شرکت کنندگان در مراسم عزاداری‌ پاشیده  شود، پاک است یا خیر؟
 ج: خون انسان در هر صورت نجس است.
 س ٢٦٨ : آیا اثر کم رنگ خون که بعد از شستن بر لباس باقی‌ می‌ ماند، نجس است؟


 ج : اگر عین خون نباشد و فقط رنگ آن باقی‌ مانده باشد که با شستن از بین نمی‌ رود، پاک است.
 س ٢٦٩ : لکه خونی‌ که گاهی‌ در تخم مرغ یافت می‌ شود، چه حکمی‌ دارد؟
 ج: محکوم به طهارت است، ولی‌ خوردن آن حرام است.
 س ٢٧٠ : عرق جنب از حرام و عرق حیوان نجاست خوار چه حکمی‌ دارد؟
 ج: عرق شتر نجاست خوار نجس است، ولی‌ عرق حیوانات دیگر نجاست خوار و همچنین عرق جنب از
 حرام بنا بر اقوی‌ پاک است، لکن احتیاط واجب این است که با عرق جنب از حرام نماز خوانده نشود.

بقیه پرسش و پاسخ در ادامه مطلب.................

احکام شرعی...
ما را در سایت احکام شرعی دنبال می کنید

برچسب : استفتائات آیت الله العظمی خامنه ای , نویسنده : مهدی آئین پرست ainparast بازدید : 3026 تاريخ : شنبه 9 دی 1391 ساعت: 3:16

احکام الهی بر دو قسم است:
1. احکام ثابت که به هیچ وجه قابل تغییر نیست و این مضمون روایت «حلال محمد حلال ابدا الی یوم القیامه و حرامه حرام ابدا الی یوم القیامه»V}(اصول کافی، ج 1، ص 58){V است.
تغییر احکام الهی به هیچ روی جایز نیست ; فقط در صورتی که اجرای یکی از احکام با یکی از مصالح اهم اجتماعی تزاحم پیدا کند, به طور موقت به حکم ولی فقیه می توان مصلحت اهم اجتماعی را بر آن حکم مقدم داشت .
2. احکام متغیر که در حقیقت تغییر در موضوعات آن است که این نوع احکام با توجه به تغییر موضوعات آنها، تغییر می کند.


گفتنى است که همه نیازهاى انسان متغیر و متحول نیست. همان گونه که جسم انسان‏ها و نیازهاى آن، از صدر اسلام تغییر نکرده و بعدها نیز تغییرى نخواهد کرد؛ روان و فطرت انسان و احساسات و تمایلات او نیز تغییر نکرده است. انسان همواره خوراک، پوشاک،مسکن، ازدواج، حس نوع‏دوستى، زیبایى‏گرایى و... از نیازهاى خود شمرده است؛ هرچند که شکل آن‏ها در زمان‏ها و مکان‏هاى مختلف، متفاوت بوده و روابط اجتماعى انسان‏ها پیچیده و گسترده شده است. پس بخشى از حیات انسان، ثابت و بخش دیگر آن در حال تغییر و تحولاست. جاودانگى اسلام براى تأمین نیازهاى ثابت انسان، هیچ مشکلى ندارد و مشکل یاد شده فقط تأمین نیازهاى متغیر به وسیله دین ثابت است.

بقیه جواب در ادامه مطلب.............

احکام شرعی...
ما را در سایت احکام شرعی دنبال می کنید

برچسب : احکام اولیه و ثانویه, نویسنده : مهدی آئین پرست ainparast بازدید : 2915 تاريخ : شنبه 9 دی 1391 ساعت: 3:13

لباس

هر روز که می‌خواستم از خانه بروم بیرون، با پدر و مادرم سر لباس پوشیدن بحث داشتم.

پدرم می‌گفت: " آخه پسر این چه لباس هاییه که تو می‌پوشی، مگه قحطی پارچه اومده که شما جوونا این لباسای تنگ و کوتاه رو می‌پوشید؟

آخه قباحت داره، خوب و بدی گفتن، حروم و حلالی گفتن."

سر که برمی گرداندم، از آن طرف صدای مادرم می‌آمد، که با ناراحتی می‌گفت:

" شما پسرا خدا نکنه پولتون روی زمین بیفته و بخواهید آن رو از روی زمین بردارید، اونوقته که همه دل و رودتون می ریزه بیرون "

اما این دفعه دیگر از این بحث‌ها خسته شده بودم؛ در راه مدرسه، تصمیم گرفتم برای اینکه واقعاً بفهمم پوشیدن این تی‌شرت‌هایی که یک کم هم کوتاه است، از نظر شرعی اشکال دارد یا نه، بروم پیش مربی تربیتی مدرسه‌مان و این سوال را از ایشان بپرسم.

بقیه در ادامه مطلب..........


احکام شرعی...
ما را در سایت احکام شرعی دنبال می کنید

برچسب : احکام حجاب, نویسنده : مهدی آئین پرست ainparast بازدید : 1399 تاريخ : دوشنبه 20 آذر 1391 ساعت: 3:21

ذکر نماز

ذکر

حمد و سوره:

بسم الله الرحمن الرحیم "

 یعنی: ابتدا می کنم به نام خداوندی که در دنیا بر مؤمن و کافر رحم می کند و در آخرت بر مؤمن رحم می نماید.

"الحمد لله رب العالمین "

یعنی: ثنا مخصوص خداوندی است که پرورش دهنده ی  همه موجودات است .

"الرحمن الرحیم "

یعنی: در دنیا بر مؤمن و کافر و در آخرت بر مؤمن رحممی کند.

بقیه در ادامه مطلب.......................

احکام شرعی...
ما را در سایت احکام شرعی دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : مهدی آئین پرست ainparast بازدید : 1566 تاريخ : يکشنبه 5 آذر 1391 ساعت: 3:42

نماز

مسافر باید نماز ظهر و عصر و عشا را با هشت شرط شکسته بجا آورد، یعنی دو رکعت بخواند:

 شرط اول: آن که سفر او کمتر از هشت فرسخ شرعی  نباشد.

کسی که رفتن و برگشتن او هشت فرسخ است اگر رفتن او کمتر از چهار فرسخ نباشد باید نماز را شکسته بخواند بنابر این اگر رفتن سه فرسخ و برگشتن پنج فرسخ باشد باید نماز را تمام کند.

بقیه در ادامه مطلب............

احکام شرعی...
ما را در سایت احکام شرعی دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : مهدی آئین پرست ainparast بازدید : 1472 تاريخ : يکشنبه 5 آذر 1391 ساعت: 3:38

اقامه نماز، راز و نیاز

کسی که نماز واجب خود را در وقت آن نخوانده باید قضای آن را بجا آورد، اگرچه در تمام وقت نماز خواب مانده یا به واسطه سستی، نماز نخوانده باشد ولی نمازهای یومیه ای را که زن در حال حیض یا نفاس نخوانده قضا ندارد.

اگر بعد از وقت نماز بفهمد نمازی را که خوانده باطل بوده باید قضای آن را بخواند.

 

کسی که نماز قضا دارد باید در خواندن آن کوتاهی نکند ولی واجب نیست فورا آن را بجا آورد.

کسی که نماز قضا دارد می تواند نماز مستحبی  بخواند.

 

بقیه در ادامه مطلب..........

 

احکام شرعی...
ما را در سایت احکام شرعی دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : مهدی آئین پرست ainparast بازدید : 1388 تاريخ : يکشنبه 5 آذر 1391 ساعت: 3:35

برای مشاهده رساله مراجع تقلید بر روی ادامه مطلب کلیک کنید. 

 


احکام شرعی...
ما را در سایت احکام شرعی دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : مهدی آئین پرست ainparast بازدید : 1309 تاريخ : دوشنبه 22 آبان 1391 ساعت: 3:33

با سلام
انشاءالله خداوند به خاطر پورتال فقهیتان اجر شایسته و بایسته نصیبتان گرداند .
دوست عزیز ای کاش با توجه به قوانین جمهوری اسلامی در مباحث فقهی ان قلت وارد میفرمودید به عنوان مثال برای متعه در قوانینمان اگر دختر باکره باشد اجازه ی پدر لازم است وگرنه عقد باطل است و تازه اگر اجازه لازم نباشد دختر باید بالغه ی رشیده باشد که در اینجا هم نظرات و فتاوا فرق دارند.
و ای کاش که این بحث را محدود میفرمودید که نیاز به شاهد هست یا نیست یا مثلا فقط رضایت طرفین مهم هست اینها درست هستند ولی قشری که الآن با اینترنت کار میکنند سنین جوان و نوجوانی هستند که بالطبع دارای میل جنسی بالایی هستند و باید رعایت حالشان صورت پذیرد که مبادا تبلیغ چیزی شود که در خور حالشان نیست و باعث ازدواج در سنین بالا شویم و جوانانمان را سوق دهیم به ازدواج موقت که اینها باعث ضرر برای جامعه ی اسلامی و امام زمانیست.
با تشکر از توجهتون

احکام شرعی...
ما را در سایت احکام شرعی دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : مهدی آئین پرست ainparast بازدید : 1030 تاريخ : چهارشنبه 17 آبان 1391 ساعت: 0:52


احکام رقص در مجالس زنانه بدون آهنگ

رقص در مجالس زنانه بدون آهنگ موسيقى حرام است يا حلال؟ و در صورتى كه حرام باشد، آيا ترك مجلس بر شركت كنندگان واجب است؟

ج: رقص بطور كلى اگر بگونه ‏اى باشد كه شهوت را تحريك كند و يا مستلزم كار حرام و ياترتّب مفسده‏اى باشد، حرام است و تَرك آن مجلس به عنوان اعتراض بر كار حرام، چنانچه مصداق نهى از منكر محسوب شود، واجب است.

 

احکام شرعی...
ما را در سایت احکام شرعی دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : مهدی آئین پرست ainparast بازدید : 1036 تاريخ : سه شنبه 16 آبان 1391 ساعت: 2:53

ازدواج موقت,احکام ازدواج موقت

1. در ازدواج موقت، رضایت طرفین و خواندن صیغه کافی است و نوشتن و شاهد گرفتن لازم نیست.

 احکام مربوط به ازدواج موقت در ادامه مطلب.........

احکام شرعی...
ما را در سایت احکام شرعی دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : مهدی آئین پرست ainparast بازدید : 1226 تاريخ : سه شنبه 16 آبان 1391 ساعت: 2:48

یکی از مسائل شرعی که متأسفانه در بعضی خوانواده های مذهبی هم مورد سهل انگاری واقع می شود مسلئه پوشش پا برای زنان است.

جالب است بدانید که تمامی مراجع مطرح به استثنای آیت الله صانعی(مدظلله) پوشش پا را برای زنان واجب می دانند.

بنده تعدادی از علماء ای که این مسئله ازایشان استفتاء شده بود آوردم و بقیه علماء در توضیح المسائلشان در باب حجاب و پوشش ، پا را همانند صورت و دست ها جزو مکان های حلال نشمردند.

آیت الله سیستانی(مدظلله)  :  استفتائات حجاب

12. سؤال: پوشاندن پا براى خانمها با جوراب تا چه حدى باید باشد ؟

پاسخ: اگر پا و ظاهر آن مرئى نباشد اشكال ندارد و لو اینكه حجم آن را نشان بدهد .

 

آیت الله مکارم(مدظلله)  : استفتائات ازدواج و زناشویی/ حجاب

13. آیا پوشیدن جوراب نازک ، در صورتی که پا در آن پیدا باشد برای زنان جایز است ؟

اگر پا در آن پیدا باشد جایز نیست ، ولی معلوم بودن حجم پاها ضرری ندارد.

 

آیت الله وحید خراسانی (مدظلله): استفتائات / احكام ازدواج و مسائل حجاب

سؤال ٨ ـ آیا پوشاندن روى پا (انگشتان و محل مسح) بر زنان واجب است؟
جواب) پوشاندن روى پا مطلقا واجب است.

 

آیت الله خامنه ای(مدظلله)  : استفتائات / نگاه و پوشش / حجاب و پوشش / پوشش پا برای زن

س: آیا پوشاندن پا براى زنان واجب است؟ اگر بله، آیا بایستى در نماز هم پوشانده شود؟

ج) پوشاندن پا از نامحرم واجب است، ولى واجب نیست قدم پا براى نماز پوشانده شود.

 

آیت الله بهجت(ره)  : استفتائات / احكام روابط زن و مرد / حجاب و پوشش زن و مرد

650. آیا نمایان بودن حجم پاهاى زن از جوراب ضخیم و یا شلوار تنگ اشكال دارد؟

ج. اگر مهیّج باشد، جایز نیست.

685. آیا پوشیدن جوراب در برابر نامحرم واجب است؟

ج. بله.

عبارت ذیل ، نظر مخالف با اجماع آیت الله صانعی(مدظلله)  است :

آیت الله صانعی(مدظلله)  :

2458. نگاه كردن به صورت و دستها و پاها تا مچ، اگر به قصد لذت باشد، حرام است؛ ولى اگر بدون قصد لذت باشد، مانعى ندارد؛

احکام شرعی...
ما را در سایت احکام شرعی دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : مهدی آئین پرست ainparast بازدید : 5243 تاريخ : سه شنبه 25 مهر 1391 ساعت: 4:50